http://www.dagstuhl.de/17112

12. – 15. März 2017, Dagstuhl Seminar 17112

Using Networks to Teach About Networks

Organisatoren

Timur Friedman (UPMC – Paris, FR)
Aiko Pras (University of Twente, NL)
Jürgen Schönwälder (Jacobs University Bremen, DE)


1 / 5 >

Auskunft zu diesem Dagstuhl Seminar erteilen

Simone Schilke zu administrativen Fragen

Marc Herbstritt zu wissenschaftlichen Fragen

Dagstuhl Reports

Wir bitten die Teilnehmer uns bei der notwendigen Dokumentation zu unterstützen und Abstracts zu ihrem Vortrag, Ergebnisse aus Arbeitsgruppen, etc. zur Veröffentlichung in unserer Serie Dagstuhl Reports einzureichen über unser
Dagstuhl Reports Submission System.

Dokumente

Teilnehmerliste
Gemeinsame Dokumente
Dagstuhl Seminar Wiki

(Zum Einloggen bitte Seminarnummer und Zugangscode verwenden)

Motivation

Computer networks have become a common utility and the Internet provides new opportunities for education. In addition, we see an increasing deviation of the deployed Internet from the basic principles driving the design of computer networks. All this has an impact on how we educate young minds in computer networks and hence it is required to rethink how education in computer networks should be organized, which topics are essential to cover and which ones are merely nice illustrations of core concepts, and how the Internet itself can be used to develop new educational materials enabled by the Internet. Some questions to discuss during the seminar are:

  • Which topics should be taught in a typical undergraduate course? What are the essential basic principles that need to be understood? Which topics should be covered in a typical graduate course? How to deal with the fact that architectural concepts are often violated in real networks?
  • How should topics be taught? How to best use the Internet for teaching how the Internet works? How can we more easily ’mesh’ teaching materials? Can we better organize the sharing of video content, assignments, or experimental setups? Do we need an open source platform for teaching material? What about open source books on computer networks replacing traditional textbooks?
  • What is the experience with modern teaching styles, such as pure online courses like MOOCs or flipped classrooms? Which role should project work play? How can novel teaching ideas best be leveraged and integrated into existing educational concepts?

License
  Creative Commons BY 3.0 DE
  Timur Friedman and Tristan Henderson and Aiko Pras and Jürgen Schönwälder

Classification

  • Networks

Keywords

  • Computer networks
  • Education
  • Learning
  • Internet online education

Buchausstellung

Bücher der Teilnehmer 

Buchausstellung im Erdgeschoss der Bibliothek

(nur in der Veranstaltungswoche).

Dokumentation

In der Reihe Dagstuhl Reports werden alle Dagstuhl-Seminare und Dagstuhl-Perspektiven-Workshops dokumentiert. Die Organisatoren stellen zusammen mit dem Collector des Seminars einen Bericht zusammen, der die Beiträge der Autoren zusammenfasst und um eine Zusammenfassung ergänzt.

 

Download Übersichtsflyer (PDF).

Publikationen

Es besteht weiterhin die Möglichkeit, eine umfassende Kollektion begutachteter Arbeiten in der Reihe Dagstuhl Follow-Ups zu publizieren.

Dagstuhl's Impact

Bitte informieren Sie uns, wenn eine Veröffentlichung ausgehend von
Ihrem Seminar entsteht. Derartige Veröffentlichungen werden von uns in der Rubrik Dagstuhl's Impact separat aufgelistet  und im Erdgeschoss der Bibliothek präsentiert.